Yekaterinburg, de grens tussen Europa en Azië

11 oktober 2012 - Yekaterinburg, Rusland

11.10.2012 :

Wakker worden naast uw schat op de trein heeft iets. De slechte nachtrust en het harde bed zijn snel vergeten. In de trein is er een kraantje met heet water, dus maak ik mij een kopje oploskoffoe. Euh, drie..koppen. Het herfstlandschap passeert ons even traag als de trein vooruit slentert. Ik lees verder in mijn boek.

Alle dingen die ik gisteren schreef kan ik beter plaatsen nu. Het voordeel van reizen, is dat je vooroordelen regelmatig worden. Wachtend op de cultuurschock, zocht ik verschillen met Europa, maat we ZIJN nog in Europa. En zeker geen achtergesteld deel.

Het boek dat ik lees helpt me enorm om het huidige Rusland te begrijpen: 'Limonov' van Emmanuel Carrere. Ik kocht het bij toeval in Zaventem. Het is zogezegd een roman, maar uit Wikipedia weet ik nu dat de kerel echt bestond. Soit. Het mooie aan het boek is, dat men als achtergrond van de man zijn totaal waanzinnige levensloop, de Russische geschiedenisch gebruikt. Met veel duiding en kennis van de Russishce psyche.

Na het lezen van het boek, snap ik beter wat dit volk heeft moeten meemaken. Hoe het was om alle miserie na elkaar te krijgen: 20 miljoen doden in WWII, het ijzeren bewind van Stalin, de voortudende dreiging van de KGB, zijn voorlopers en daarna de FSB, de clowns die na Stalin kwamen, het wegvallen van zekerheden na het barsten van de Sovjet-unie, de chaos van de maffia-periode die volgde...

Ik ben nog niet aan het einde van het boek, dus Poetin moet nog komen, maar het is duidelijk dat de Russen zich mentaal hebben onttrokken aan al dat leed en nu met alle energie vooruit willen. En het lukt ze blijkbaar meer dan aardig. Terwijl onze economie krimpt, boomt de Russische nog volop. Overal wordt druk gebouwd, aan de auto's zie je duidelijk dat er een grote middenklasse is, alle straten zijn heel proper, historische gebouwen tot in de puntjes gerestaureerd, verwoeste kerken terug opgebouwd...

We komen aan in Yekaterinburg en in onze hotelkamer merken we dat er rozeblaadjes zijn gestrooid en IKEA-hartjes-kussen liggen. Super! Wat een huwelijksreis.

We eten in een trendy sushi-restaurant. Sushi is hier overal, de kwaliteit zit goed en we blijven mooi binnen budget.

Yekaterinburg, weeral een mooie stad, met veel karakter. Lage gebouwen in rode baksteen (Boston?), hier en daar een authentieke chalet in hout (Oostenrijk?) en voor de rest de vertrouwde Sovjet-gebouwen (Chicago?) en enkele wolkenkrabbers (zelfde aantal als in Brussel, 10 of zo).

Mooi, mooi, mooi, nooit gedacht. Weer een hoop vooroordelen de deur uit.

12.10.2012 :

1. Denise.:
    11 oktober 2012
    Weg met de vooroordelen,zo moet het. De bij ons verdwijnende middenklasse verplaatst zich dus. Wel leuk dat je steeds als honeymooners onthaald wordt.
    Groetjes,en veel plezier in een stad die ik ook wel zou willen zien. S
  2. Julle:
    11 oktober 2012
    Amaai Barre, ik wist echt ni da gy zo schoon kon schrijven. Ik zit toch op de juiste blog hé? :) Groetjes en tot het volgende reisverhaal.
  3. Bart:
    15 oktober 2012
    Ma Jul toch, herrinerde u de brief ni meer naar BLOSO-Genk?