Singapore, eiland-staat.

30 januari 2013 - Singapore, Singapore

30.01.13 :

We hoopten in Singapore een tweede Hong Kong te vinden, maar dat valt tegen. Singapore straalt niet hetzelfde charisma uit. Het chique deel oogt kunstmatig en de gewonere gebieden lijken op andere plaatsen die we al bezochten in China.  En in de piraat-kopie van de Lonely Planet, die we in Cambodja kochten, missen de eerste 10 pagina’s. Dat zijn de belangrijkste, want die helpen voor het overzicht. We maken er het beste van, maar ofwel is er hier niet veel, ofwel missen we het.

We gaan vandaag langs het financiële district, de toeristische haven, Chinatown, Little India.

31.01.13 :

We blijven tot de middag in bed, want het is moeilijk slapen in het kleine, scheve bed met ofwel de droge koude lucht van de airco of de warmte van de nacht. Ik begin het te voelen na 2 nachten.

Naar het eiland Sentosa. Mix van Resort en Disneyland. Gezien de prijs van de attracties blijft het bij wandelen en kijken.

Ook de Koreaanse blok bezocht in de stad.

01.01.13 :

Op zoek naar het (samen met Rio de Janeiro) enige stedelijke oerwoud. Door de slechte kaarten in de gekopieerde Lonley Planet en enkele keren pech, zijn we 5 uur onderweg met de metro, bussen en uiteindelijk taxi. En valt wat tegen.

Hetgeen mij hier echt aanspreekt, is de mix van mensen. Ongeveer 75% Aziaten, 20%indiërs en 5% blanken. Allemaal door elkaar, niet in aparte wijken, onder elkaar veelal Engels. In dezelfde straat een moskee, een kerk, een bouddhistische en een hindoe-tempel. Lijkt vanzelf te gaan.

02.02.13 :

Vlucht naar Osaka JAPAN!!!

Japan stond niet op de originele planning, maar in Peking kregen we goesting dankzij Woute. Hij zei dat het zonde zou zijn dat we Japan overslaan als we hier toch in de buurt zijn. Zeker als we zijn aangetrokken tot het “zotte”, zoals de zotte Chinezen en het zotte Hong Kong. Het enige wat ons afschrikte, was de hardnekkige mythe dat Japan enorm duur is. Maar dat valt blijkbaar goed mee: de vlucht is zowiezo OK, maar ook een goedkoop hotel kunnen boeken via internet, er bestaat blijkbaar een speciale treinpas voor de provincie Kansai (Osaka, Kobe, Kyoto,…), volgens onze vriend Jay is het mogelijk goedkoop te eten,...

Enfin, Japan, qua! Wie had dat gedacht. Op mijn 15e deed ik karate en las ik manga-stripverhalen. Het ene is het klassieke Japan en het andere het moderne Japan. Ik ben benieuwd.

1. Denise.:
    6 februari 2013
    Bart, die foto bovenaan deze bladzijde (Renske en jij voor die tempel in een soort Aziatische houding, wil ik zeker hebben (mogelijk of niet,het moet) De foto die jij als titel geeft "Hobbits in ...) lijkt voor mij eerder op een kerststal, maar dan zonder os,ezel en kindje Jezus.
    Renske schrijft nogal uitgebreid over een onderwerp waar jij met geen woord over rept : de buurt van jullie hotel. Maar jij schrijft dan ook niet dat je haar uit de winkels moest wegsleuren. Ik onthoud dat Signapore eigenlijk tegenviel en een beetje nep is. Geniet nog van Japan en Hawai,maar schrijf toch nog regelmatig iets,graag. Groetjes,Denise.