Trein Y'burg-Irkutsk dag 1

13 oktober 2012 - Omsk, Rusland

13.10.2012 :

De eerste ochtend van on ze langste treinreis. We zijn het al gewoon , want het is de 4e treinreis op 10 dagen: opstaan, oploskoffietje maken met het gratis heet water, wat lezen terwijl de schone slaapster nog wat ligt te snoozen, samen een appeltje en beschuiten eten, een spelletje spelen, lezen, wat oefeningen doen om mijn fietsersbenen niet helemaal te verliezen (what ever),…

Ondertussen passeert het redelijk monotone landschap. Velden met ellen graan, vlak weiland, af en toe een meer of een bos met dennenbomen of wat berken. We zijn sinds deze nacht officieel in het grote Siberië, want de Oeral voorbij.

De trein rijdt echt langzaam en stopt elke drie kartier of zo. Enkele keren per dag zijn er langere stops, zodat we wat eten kunnen kopen. We waren goed voorzien, dus nog maar 1 keer afgestapt. Beetje stressy, want stel u voor dat ik hem mis. Dan sta ‘k daar in mij basketbal short/pyjama zonder bagage, papier, renske,… Stel u voor.

De nacht valt. De snurker is deze middag afgestapt.Samen genieten van een noedelsoepke (dankzij het gratis hete water), Rummikub spelen en weer een nacht op wat aanvoelt als een gevangenisbed. ’t Kan ni beter.

1. Jolanda:
    15 oktober 2012
    Hoi, Jullie kennen mij niet, maar ik kwam ineens op jullie blog. 2 Maanden geleden hebben wij precies dezelfde reis gemaakt.
    En het is zo herkenbaar! Veel plezier in Irkutsk en de rest van jullie reis.
  2. Bart:
    15 oktober 2012
    Dank u!

Heb je tips voor China? Liefst in het zuiden, want het zal koud zijn elders.
  3. Jolanda:
    16 oktober 2012
    Hoi Bart,
    Wij zijn op dit moment in Yangshou/Yangshuo (het wordt overal anders geschreven).
    Tips.. Wij vonden Pingyao erg gezellig. En Hangzhou en Suzhuo. Dat is in het noorden. En Beijing natuurlijk. Des te meer je naar het zuiden gaat, des te goedkoper het wordt! Zeker de helft tot van de prijs van Beijing!
    Als je rijstvelden wilt zien, hoorde ik dat je in Longshen er naartoe kan. Je kan ook zelf met de bus. Entree is 80 yaun. Wij zijn er niet geweest, omdat we in Indonesie zijn geweest, waar het super mooi was. Wij doen alles lekker zelf zonder tour (zoveel mogelijk). Dat is goedkoper en veel leuker. Een uitdaging wanneer mensen geen Engels spreken. Wij hebben een soort veraalboekje gemaakt met zinnen als: 'welk nummer bus moeten we hebben voor ....' Voor gerechten die wij lekker vinden, om te vragen naar een kamer etc!
    In het zuiden. Wij vonden het heerlijk rustig in Xingping (is niet veel te doen, maar heerlijk rustig en super hostel: old place hostel!)
    Op mijn site kun je zien waar wij geweest zijn. Niet alle plaatsen zijn leuk/mooi om te bezoeken. Wij hebben 2 maanden en nemen gewoon de bussen en stoppen soms in een plaatsje tussendoor.
    Nu gaan we naar Kaili om vanuit daar naar de dorpjes ten zuidoosten daarvan te gaan. Daarna naar Kunming-Dali-Shangri-la waarschijnlijk.
    Het is hier 30 graden, dus het zal in het noorden ook wel lekker zijn.
    Veel plezier!
    Groetjes Jolanda