Yangshuo, fietsen door een postkaart

11 november 2012 - Yangshuo, China

11.11.2012

Om 6h00 gaan de lichten aan in de slaaptrein en schiet iedereen in actie. En man gebaart ons dat we beter een pull of vest aantrekken. We zijn bijna in Guillin. Dit is een verplichte naar het schitterende Yangshuo, waar geen treinstation is. De Lonely Planet zegt “Je hoeft hier niet per se de omgeving te verkennen, want in Yangshuo is het dezelfde genre, maar indrukwekkender. Bon, het ging een tussenstop van één of twee nachten zijn. Maar..

Dan is er zo’n moment waar Renske u compleet kan verbazen. Ze heeft blijkbaar zo goed als niet geslapen op de trein. Maar ze is niet grumpy. Want wie haar soms ’s morgens ziet, weet zeker wat ik bedoel: om enkele bij naam te noemen: haar mama, haar collega’s, de meiden op de vrijgezelle,…. Ma bon, niet geslapen en geen ochtendhumer. Integendeel: ze stelt voor om meteen de bus te nemen, verder door naar Yangshuo. Super! Geen dagen meer te verliezen in China.

En mijn geluk kan niet op! Ik had dit stadje als één van de eerste dingen op mijn vermanglijstje gezet voor China: platteland, geweldig zicht én alles te doen met de fiets. En de eerste dag stelt niet teleur, ook al zijn de fietsen rot en nemen we halfweg de foute route. Het is echt mooi en morgen nemen we gewoon betere fietsen en de juiste route. Of een andere, want we kunnen hier zeker 5dagen rijden.

En de kers op de taart: blijkbaar kunnen we onze visums makkelijk verlengen in Guillin! Normaal moeste we in minder dan 2 weken het land uit zijn en hier is nog zoveel te zien en doen in het binnenland. Gedaan met stressen, rekenen, plannen.

12.11.2012 :

We huren een scooter en gaan terug naar Guillin om onze visums te verlengen, anderhalf uur rijden. Het blijkt toch helemaal niet zo simpel. En zoals meestal zijn de ambtenaren die u moeten "helpen" om uw visum te krijgen arrogante zeveraars die er van genieten om het u moeilijk te maken. Eerst sturen ze ons weg omdat we geen kopies hebben van onze paspoorten, daarna is het probleem dat we als verblijfplaats een hotel buiten de stad hebben ingevuld. Uiteindelijk lukt het niet omdat we onze financiële toestand moeten bewijzen. En dat konden ze natuurlijk niet van in het begin zeggen. De hele dag bezig geweest, want gesloten tussen 12u en 14u30.

We rijden terug op het gemak en genieten van het landschap. We bezoeken onderweg de 600-jaar oude Drakenbrug,die we gisteren niet vonden met de fiets. En we vallen zonder benzine. Met heel veel geluk geraakt dat heel snel opgelost. In de eerste kruidenierswinkel staat een Europeaan die Chinees praat en de man van de winkel verkoopt ons een halve liter benzine uit zijn eigen tank. Vroem vroem...

13.11.12 :

Vandaag naar de plaats die mij zo aansprak van in het begin en bijvoorbeeld op de 20Yuan-bankbiljetten staat. De Li-rivier. De meeste mensen nemen een bamboo-bootje, maar we zijn gemotiveerd en doen het grootste deel al stappend. Al was dat niet zo evident, want er was een vrouw mee uit de Yangshuo, die doet af ze de trip voor ons heeft geregeld en per se wilt dat we de volledige boottocht nemen en via haar betalen. We hebben enkel een overzet nodig, maar de bootmannen kunnen ons blijkbaar niet helpen, omdat we gebonden zijn aan die vrouw. Ook de andere (Chinese) toeristen, die op onze bus zaten, hebben hetzelfde probleem. Een kerel uit Hong Jing weet ons alles te vertalen, maar is zelf ook slachtoffer. Hij moet allen, want het koppel dat hij net heeft leren kennen en hijzelf, hebben hun eigen parasiet/oplichtster. Soit, na 3 kwartier koppigheid, bluf en frustratie, kunnen we toch bekomen dat we twee overzetten krijgen voor 120Y, in plaats van 250Y voor de hele toer, maar wat nog altijd te veel is. De derde overzet tegen het einde van de tocht, blijkt 20Y.

Soit. Na een half uurtje stappen ben ik gekalmeerd en is het puur genieten. Ik stap heel graag, want dan ben ik bezig en is er veel tijd om alles goed te zien. En het uitzicht is fenomenaal.

14.11.12

Super actieve dag. We hebben een tandem gehuurd. Veel beter: dan kan ik voluit gaan en Renske af en toe de benen laten hangen. Voormiddag langs de Li-rivier, namiddag noor de Moon-berg. 35km in totaal?

De plannen veranderen constant, maar voorlopig: morgen richting Yangzi-rivier (spectaculair zicht en  3-klovendam, waarschijnlijk 2 dagen onderweg), die 3dagen afgaan en dan richting Hong Kong (visa China afgelopen dan en daar nieuw vragen), dan 2-3weken Japan (we moeten dat toch gezien hebben nu we hier zijn hè). Vandaar naar Peking of Shanghai, om China te doorkruisen (nog veel te zien!) van noord-oost naar zuidwest tot Laos. Daar nieuwjaar met Wouter en Katelyne?  Wat een vooruitzichten.

1. Denise.:
    11 november 2012
    Tot Shangai wist ik nog waarover je schreef, maar nu zijn de vernoemde steden mij totaal onbekend. Blijkbaar weet ik dus niet wat ik mis, maar dat heeft ook voordelen. Ik denk zo dat Renske die trein beu was, zo vlug mogelijk verder wilde en hoopte op de bus in slaap te vallen. Goed dat die mij onbekende plaats aan jullie verwachtingen voldoet en wens jullie vandaag een leuke fietstocht toe met echte, bruikbare fietsen.
  2. Denise.:
    14 november 2012
    Nu ben je dus al meer aan een trektocht bezig dan aan een opeenvolging van "citytrips ". Brengt wel wat nutteloos tijdverlies, door bureaucratie, oplichtsters,en brute pech met zich mee, maar je ontmoet ook behulpzame Chinezen,leert dat ze ook hun eigen volk bedriegen en leert op je hoede te zijn. (Bedrogen worden hoort er op zo'n reis toch bij,maar door de ervaring zal het steeds minder gebeuren) Die oplossing met de tandem is wel ideaal, lijkt me,zoals ook het afstappen van frustraties. (En thuis ligt heel het Hallerbos voor je open, Bart!) Jullie planning voor de komende weken zit wel behoorlijk vol. Chris vond Hongkong echt de moeite herinner ik mij. Neem geen risico's voor jullie gezondheid met Japan en Loas maar daar horen jullie ter plaatse zeker wel correctere informatie over. Hopelijk kun je Nieuwjaar vieren met jullie vrienden. Wat jullie planning betreft, je weet toch nog dat Chris een rondreis voor ons vieren geboekt heeft tot 16 januari? Geniet van de mooie natuur en tot volgende brief.