Guangzhou, sub-tropische grootstad

9 november 2012 - Guangzhou, China

09.11.12

Wat een zotte situaties kan het wisselen van hotelkamers voor gevolg hebben in China. Het taalprobleem is een grote oorzaak, maar ook het verschil van cultuur. Ik leg het thuis weleens uit, want ander heb ik kramp in mijn vingers voor ik gedaan heb.

We zijn weer in een grootstad, maar deze keer heel zuidelijk, dus warm en vochtig. We zweten wat af, want we blijven trouw aan de 1e regel van de reiziger: "pas uw kledij aan aan die van locals". In mijn geval, wil dit zeggen: “zij geen short, ik geen short”, dus zweten. In Renskes geval: “zij geen blote schouders, ik geen blote schouders”, dus zweten.

Na Peking en Shanghai staan we niet te springen om ook hier de tempels en de hoogste gebouwen op te gaan, ook al is deze laatste de Canton Tower. 2e grootste ter wereld, heel mooi, we zien hem van ver. Nee, we regelen onze treintickets richting platteland en genieten van de rust en de schaduw op het ex-koloniale eilandje.

’s Avonds eten we superpikant. Chapeau aan Renske.

10.11.12

Ook vandaag relax dagje. Er is langs de warmte en ook het budget, dat we proberen in evenwicht te houden. Geen probleem. Samen door een (weeral enorm) park wandelen. Genieten. Simpel.

We hadden hiernaartoe het vliegtuig genomen, omdat we de trein wat beu waren, maar de Cinese versie die we vanavond nemen valt super mee, ondanks de open slaapcompartimenten van 6. De matras is dus, maar niet vol putten en bulten zoals in Rusland en de dekens zacht in plaats van die legerdekens. Slapen lukt niet echt want gisteren weer 13uur geslapen (ik snap er zelf ook niks van), dus om 21h gewoon de oogjes toe en Renaud in de walkman.