Vietnam, van noord naar zuid.

4 januari 2013 - Hanoi, Vietnam

04.01.12 :

We komen ’s middags in Hanoi aan met het vliegtuig uit Nieuw-Zeeland. Doordat we het vliegtuig pas na middernacht hadden, we de hele nacht vlogen en het tijdsverschil, ben ik kapot. We checken in in het hotel en ik slaap de hele namiddag, we eten iets en om 19h stuiken we allebei toe.

05.01.12 :

Renskes ouders komen morgen aan en we willen ons al wat oriënteren, zodat we ze goed kunnen ontvangen. Elk jaar trakteren ze ons op een city-trip met hen tussen Kerst en Nieuw. We deden al Londen, Parijs en Berlijn. Aangezien we dit jaar op reis zijn, stelde schoonpapa voor om elkaar te zien in Azië, want hij komt hier veel voor zijn werk (vooral Thaïland).

We gaan dus wat op verkenning in  Hanoi, maar bezoeken nog geen bezienswaardigheden, want dan kunnen we nog alles samen ontdekken.

’s Avonds gaan we een potje drinken. We willen het proberen vol te houden tot middernacht, want dan ben ik jarig. Dat lukt niet, want 12h is sluitingsuur...

06.01.12 :

We checken uit in ons hotelletje en verhuizen naar de Metropol. Het hotel is gebouwd in 1901 in koloniale stijl en straalt enorme klasse uit. Absolute topper. Zonder zever het mooiste hotel waar ik ooit logeerde. De kamer is heel groot, met een badkamer zo groot als onze living. Alles in hout, professioneel personeel, super ontbijtbuffet, binnentuin met zwembad, …

We ontvangen mijn schoonouders, wisselen nieuwtjes en kerstcadeautjes uit. Ze hebben ook wat  verjaardagcadeautjes mee voor mij van de vrienden. Ik word wat emotioneel, want het verjaardagskaartje is heel persoonlijk.

We doen een wandeling door de stad langs het centrale meer, door de oude stad en gaan ’s avonds lekker eten in een restaurant dat Renskes papa kende van een vorig bezoek hier.

De rode draad door heel het verblijf in Vietnam is het ongelofelijk lekker en gevarieerde eten hier. We eten zelden hetzelfde en het stelt nooit teleur.

07.01.12 :

We genieten van het uitgebreide ontbijtbuffet en wagen ons overdag aan een stevige wandeling door de stad, o.a. door de oude koloniale Franse wijk en langs het West Lake.

’s Avonds neemt een zakenpartner van Renskes papa ons mee naar een chic restaurant. Wederom waaw…

08.01.12 :

Vandaag bezoeken we Hanoi met gids langs de belangrijkste bezienswaardigheden. Het weer in Hanoi is al de hele week mistig en tussen de 15 en 20° en in de voormiddag regent het in de voormiddag. Eerst gaan we naar het mausoleum van de grote leider Ho Chi Min. Het is dan eindelijk gelukt een gebalsemd lijk te zien, na Moskou, waar Lenin in onderhoud was en na Peking waar te veel file stond. We zien ook nog de paleizen en gebouwen errond, tempel van de literatuur, een tempelcomplex dat we gisteren bezochten en het supermoderne, maar niet echt interessante etnologisch museum. Maar de voornaamste attractie blijk toch de gids. Zijn Engels is niet super, maar zijn mimiek is schitterend.

09.01.12 :

De laatste dag Hanoi bezoeken we de gevangenis waar eerst de Fransen Vietnamezen gevangen hielden en later de Vietnamezen de Amerikaanse piloten vasthielden. Tot nu leerden we al veel bij over de Franse kolonisatie, maar nu is de eerste keer dat we echt geconfronteerd worden met de “Vietnam-oorlog”. Die speelde zich vooral in Zuid-Vietnam af. De Amerikanen opereerden vanuit Saigon en Danang. In de provincies daarrond woedde de eigenlijke oorlog en Hanoi werd grotendeels gespaard. Op de bombardementen op bepaalde wijken na.

We profiteren de laatste avond maximaal van ons hotel, door te gaan eten in één van de drie restaurants ervan, waar een modeshow plaats vindt.

10.01.12 :

Na het ontbijt vertrekken we naar Halong Bay, één van de 7 natuurlijke wereldwonderen. In de baai liggen meer dan 300 kleine, hoge eilandjes. We schepen in voor een 2-daagse cuise. Spijtig genoeg laat de zon het nog steeds afweten, want als we zien hoe mooi de rotsformaties zijn, kunnen we ons voorstellen dat het hier bij zomerweer als een postkaart is. We bezoeken onderweg een drijvend vissersdorpje, dat verscholen ligt tussen enkele eilanden. Ik wist zelfs niet dat dat bestond. Paalwoningen ja, maar hier zijn het allemaal drijvende huizen. Mooi mooi mooi.

We eten aan boord van onze relatief kleine boot. Ik denk dat grotere boten niet tssen de eilandjes kunnen? Er zijn +/- 28 passagiers. We krijgen een 5-gangen menu en slapen in onze over-romantische cabine. Volledig in hout, klein terrasje en zicht op postkaart.

11.01.12 :

Ik ben al om 6 uur wakker en ga op het bovenste dek om te genieten van het zicht. We varen teurg naar de bewoonde wereld met een stop voor bezoek aan een grot. Renske is claustrofobisch, dus zijn we alle grotten in China en Nieuw-Zeeland al voorbijgereden. Nu kan ik toch eens gaan, hahaha… Met de schoonpapa.

Na terugkeer naar de haven begint een lange reis: 2uur naar de luchthaven van Hanoi, vliegtuig naar Danag, transfer naar Hoi An. We installeren ons met plezier in het luxe-resort.  We hebben nog net genoeg energie om iets te eten, maar daarna is het dodo-time.

12.01.12 :

We hebben hier een erg sympathieke, vrouwelijke gids die goed Engels spreekt We beoeken Hoi An te voet. Het is een charmant vissersstadje met een speciaal karakter. Speciaal omdat hier in de 18e eeuw veel Chinezen neerstreken, nadat de ene dynastie de andere had omvergeworpen. De rest van het verslagen Chinese leger en de rijke vluchtelingen mochten blijven, in ruil voor hun steun in de toenmalige oorlog in Vietnam.  De Chinezen bouwden kleurrijke handelshuizen, bruggetjes en tempels. Het handelscentrum verplaatste zich na verloop van tijd naar het naburige Danang en Hoi An viel in slaap, waardoor alles hier goed bewaard is.

13.01.12 :

In de voormiddag rijden we naar Hue, een oude hoofdstad. We bezoeken er een tempel en een mooi mausoleum. Het is een park van Chinese proporties met veel oude gebouwen en bomen. Ergens is het spijtig dat het wat vervallen is, maar anderszijds geeft dat ook veel charme en karakter. Er is in het centrum van Hue ook een grote Forbidden City, zoals in Peking. Groot maar plat. Dankzij de bombardementen van de Amerikanen.

14.01.12 :

In de voormiddag vliegen we van Hue naar Saigon. Officieel Ho Chi Min City, maar in de volksmond nog steeds voor iedereen Saigon. De gids haalt op aan de luchthaven en we beginnen meteen aan het bezoeken van de stad: eerst het oorlogsmuseum. Het zijn 3 verdiepen foto’s uit de Vietnam-oorlog. Vooral gruwelijke foto’s die de harde kant van de oorlog tonen: de vele slachtoffers, de chemische wapens, de onzin, de onrechtvaardigheid,… Amerika heeft zich hier niet van zijn beste kant getoond. Nadat de Fransen net vertrokken waren, kwam het de regering van Zuid-Vietnam helpen, maar die werd niet gesteund door de bevolking. Dus werd het een oorlog van de US tegen de hele bevolking en het Noord-Vietnamese leger.

We bezoeken nog enkele tempels en gebouwen, maar de beste is het voormalig presidentieel paleis. Het is gebouwd in 1966, in die schitterende James Bond-stijl van toe. In 1975 werd Saigon eindelijk bevrijd en het paleis en de inrichting liggen er nu nog volledig bij zoals toen.

’s Avonds super gezellig in een Japans barbecue-restaurant, zoals in Peking, met de barbecue in het midden van de tafel. Het einde van de rondreis met Renskes ouders nadert en het is weer een tijd van terugblikken en nostalgie. Goed gelachen.

15.01.12 :

We bezoeken vandaag met onze gids de Mekong-Delta: met een boot, een paardenkar en een roeibootje. Het is een rare dag, want we stoppen o.a. in een cocos-plantage, een fabriek van cocos-snoep en een decoratie fabriek, telkens met einde in de winkel.

’s Avonds de Vietnamese versie van de barbecue-aan-tafel gedaan. ’t Was iets “authentieker” en luidruchtiger. Topper was natuurlijk de brochette van levende gamba’s.

16.01.12 :

Vandaag bezoeken we de hel van de Amerikaanse G.I’s: de Cu Chi tunnels, een ondergronds netwerk van 200km tunnels die de Vietcong. Het was zo’n uitgebreid en vernuft systeem, dat de Amerikanen geen andere optie zagen dan alle dorpen, velden en bossen te vernietigen: bulldozeren of  bespuiten met het giftige Agent Orange of bombarderen of brandende napalm over te gieten.

We zetten Renskes ouders ’s avonds af aan de luchthaven. Dat geeft een raar gevoel na 10 dagen samen. Ons team is gehalveerd.

17.01.12 :

De laatste dagen waren heel druk, dus we besluiten effe uit te puffen op het paradijselijke eiland Phu Quoc,in de baai van Thailand. Het vliegtuig kost maar 45euro, dus we nemen die vlugge, makkelijke optie.

Terwijl de schoonouders landen in de sneeuw, eindigen wij de Vietnam-trip aan het strand. We zijn 3 maand en half op reis en voor het eerst kunnen we zwemmen in warm water. We merken wel vlug dat de kilo’s die we er met veel moeite hadden af gedieet op een maand in Nieuw-Zeeland, er op 10 dagen van “the good life” terug zijn bij gevlogen.

18.01.13 :

Dagje relax. Stadje bezoeken, verloren lopen in de achterbuurtjes.

19.01.13 :

Hele dag op de boot om te snorkelen.

1. Denise.:
    19 januari 2013
    Wat heb je dat verblijf in Vietnam weer vlot beschreven, Bart. Die rode draad had voor mij wel meer weg van na elke maaltijd een wc te bezoeken. De maaltijden van avonden 1 en 2 waren ook voor mij heel lekker. Je hebt wel goed naar de gidsen geluisterd want over die Franse periode herinner ik mij niet veel, buiten het feit dat ze mooie gebouwen nagelaten hebben.
    De boot : waar een schoonvader al niet goed voor is.
    Gids nummer 1: ik herinner mij vooral hoe goed Renske hem kon nabootsen.
    Cu Chi. Ik dacht dat de Vietcong vanuit het voor de Amerikanen "ondoorzichtige " oerwoud de Amerikanen zo onverwacht konden raken, dat deze ten einde raad alle middelen gebruikten om dat woud te vernietigen, en dat de Vietcong toen tot de bouw van een ondergronds systeem overgingen om weer onverwacht de vijand te kunnen raken.
    Maar het voornaamste : we vonden het zo aangenaam tien dagen met jullie te mogen optrekken en veel te kunnen babbelen.
    Wij zitten hier nu inderdaad in kou en sneeuw, maar hier is het daarvoor het juiste seizoen. Met die sneeuw laat ik ook nog een beetje kerstballen hangen, maar ik heb ook een lucky bamboe gekocht voor het Chinese Nieuwjaar.
    Leuk dat je eindlijk in warm water kan zwemmen. Nog veel plezier.