Cambodja, lange stop voor jungle-tempels.

20 januari 2013 - Siem Reab, Cambodja

20.01.13 :

Met de bus naar Phnom Penh. Het valt op hoe bijna alle huizen op stelten staan, zelfs als ze helemaal niet op het water zijn. Ook veel grote tempels gezien in Thaise stijl. Enfin, eigenlijk hebben de Thai de stijl van tempels en dansen afgekeken.

21.01.13 :

Eén van de “killing fields” van Pol Pot-regime bezocht. Plaats waar mensen werden naartoe gebracht om gedood te worden, inclusief vrouwen, kinderen en baby’s. Verschillende massa-graven. De boom waar de kindjes tegen werden dood geslagen. Het is  een plaats waar vreselijke dingen gebeurden met in het midden een tempel-toren waar opgegraven skeletten gestapeld liggen. Niet alles is opgegraven en er steken op plaatsen nog botten uit de grond.

22.01.13 :

Met de bus naar Siem Riep, het stadje naast Ankor, de oude hoofdstad van een vergaan rijk. Gestart in 950 en in de glorietijd (1450) woonden er 1 miljoen mensen. De gebouwen liggen verspreid over 50km of zo. Bekendste is de tempel Ankor Wat. Dat was ook het enige gebouw dat niet overwoekerd werd door de jungle na 1450, toen iedereen om onbekende reden het gebied verlaatte, op een paar monniken na.

23.01.13 :

Met de fiets een eerste verkenning langs de belangrijkste centrale gebouwen. Mooi mooi mooi.

24.01.13 :

Met de fiets 50km heen en terug tot aan een uithoek. We verschieten hoeveel grote gebouwen er verspreid liggen in het gebied! Gelukkig kochten we een gids met de locaties en uitleg van alle gebouwen.

25.01.13 :

Met de fiets naar Angkor Thom, de koninklijke stad waar er veel gebouwen bij elkaar liggen.

Het is 35°, dus het is wat afzien met de fiets. We beginnen vooral te zweten wanneer we afstappen. Maar het is ideaal: we sporten, we zijn onafhankelijk van een gids, we kunnen grote afstanden doen op één dag. ’s Avonds is de beloning des te groter: goed doucheke en lekker gaan eten voor geen geld.

26.01.13 :

Dagje in Siem Riep-stad: eerst naar het museum (mooi, modern, maar niet leerrijk), dan naar Aqua, een hippie-oase in de stad met een zwembad. ’s Avonds gaan eten in restaurant voor het goede doel en drinken in een bar voor het goede doel. Olé olé.

27.01.13 :

Niet meer gewoon van te drinken, dus katerdag.

28.01.13 :

Met de fiets nog een stevige toer langs een gebied waar we nog niet geweest waren. We zullen na 4 dagen fietsen maar 2/3e gezien hebben. Ik heb wat spijt dat we morgen al vertrekken. We zaten hier goed. Op onze kamer voor 3 personen, met onze fietskes en onze dagelijkse gezonde en interessante bezigheid.

29.01.13 :

We drinken voor de laatste keer een koffie bij onze vriendin van het Little Café. Het moet gezegd: de Cambodjanen zijn supervriendelijk.

We nemen in de namiddag het vliegtuig naar Singapore. Renske wilde hier absoluut naartoe (o.a. om een 2e Hong Kong te vinden) en het is niet de eerste keer deze reis dat we ons laten verleiden tot een ommetoer als er goedkope vluchten zijn.