Nieuw-Zeeland, deel 2

6 december 2012 - Upper Hutt, Nieuw-Zeeland

06.12.12 :

Amaai, wat een verschil met gisteren. Het is nu 8 uur ’s morgens en ik met de laptop op een tuinstoeltje naast de van. Aan de ene kant de zee, aan de andere de groene heuvels. Zacht aangenaam briesje.

We bezoeken Napier,  de “hoofdstad van de art deco”. Er was hier een aardbeving in de jaren 30 en alle gebouwen dateren van net erna. Voor ons Europeanen heeft het niet veel spectaculair. Alle andere stadjes die we onderweg doorkruisen zijn 80% prefab. Houten of metalen geraamte met panelen op getimmerd. Bof. En de highway rijdt er steeds dwars door. Enfin, die highway is zelfs minder breed dan een steenweg bij ons.

We gaan daarna op zoek naar een grote kolonie zeevogels in Cape Kidnappers, maar ons camionetteke loopt vast in het kiezelstrand. Na wat miserie in de regen keren we terug.

We kopen zwembrilletjes en gaan naar het zwembad, dat open is tot 20h. Doet famous deugd.

07.12.12 :

We staan vroeg op, want we willen vanaf nu zoveel mogelijk van de dagen profiteren. Van het zonlicht wil ik zeggen. Wanneer het donker is, kunnen we niet veel doen, aangezien we in onze van leven.

Het regent nog flauwtjes wanneer we aankomen bij Mount Bruce. Het natuurpark zullen we morgen bezoeken. We installeren ons aan de rand van het natuurreservaat. Een volledig bebost gebergte. Hier in Nieuw-Zeeland kan je aan de rand van die reservaten slapen op een heel basic camping. Gewoon een bladje invullen en wat kleingeld in een urne stoppen.

Ik ben de laatste dagen in superform, dus regen of niet, ik doe de bergtrek van 3uur. Het is bijna non-stop steil omhoog via een smal modderig pad door het natte bos, maar het is dik de moeite. Beetje angstaanjagend soms ook, want redelijk donker door de wolken en de dikke bebossing. Ik kan uitweiden over hoe mooi en gevarieerd het bos is (zoals de rest van de natuur die we hier al zagen), maar dan ben ik uren bezig. Ik heb een paar foto’s genomen, maar denk niet dat die alles kunnen weergeven. En ik heb het fotografisch talent van mijn broer niet.

We maken eten onder een betonnen schuilhut en slapen voor het eerst in het wild.

08.12.12 :

Als we opstaan, is de binnenkant van de van nat van de condens. Gelukkig trekt de hemel open, naarmate we dichter bij de bewoonde wereld komen.

In het Mt Bruce-park doen we eerst een trekje van anderhalf uur en gaan we naar de kiwi’s kijken. Wat een rare beesten. En de mensen hier zijn er zot van. Zo groot als een kip, geen vleugels, leven ’s nachts. En het maffe is dat die beesten met  uitsterven zijn bedreigt sinds de Europeanen hier arriveerden met ratten aan boord hun schip. Ze zijn totaal weerloos tegen knaagdieren zoals fretten. Bijgevolg staat het natuurreservaat waar ze hier worden uitgezet vol vallen en dozen met gif. What’s the point? Die beesten gaan nooit overleven zonder onze hulp; En die is intensief, dus ook duur.

Vanaf nu is de planning een verassing. Ik ben op stap met Woempie-tours. Renske doet nu de planning. Bon, het dorpje langste naam ter wereld skippen we toch maar, want dat is 100km omrijden voor 1 foto. We gaan dan richting Castle Point. Op een prachtige rots aan een prachtige natuurlijke baai staat een prachtige vuurtoren. Alles is hier zo mooi. De verwachtingen zijn totaal ingelost. We doen weer een rondtrek van anderhalf uur.

We slapen in Masterton. Weer zo’n middelmatig stadje zonder veel karakter.

09.12.12 :

Ik sta op en ga enkele lengtes doen in het zwembad. We hebben door dat ik een energie-overschot heb, dus dat ik af en toe alleen ga stappen of zwemmen. Renske leest liever, komt dus goed uit.

We gaan via Lake Ferry naar de kust. Van daar volgen we een kleinere weg naar Cape Palliser. De zeehonden en pinguins zien we niet, maar het zicht en de vuurtoren zijn weer dik OK.

Renske had voor we naar hier kwamen opgezocht waar er locaties zijn waar Lord of the Rings is gefilmd. Dat is een super manier om Nieuw-Zeeland te zien. We komen op speciale plaatsen en ’s avonds kunnen we op de laptop naar de stukken kijken in de film van waar we die dag waren. We kochten de drie filmen met bonus dvd’s in een tweedehands winkel hier.

De Putangirua Pinackels is de eerste locaties. Check de foto’s. Ongelogfelijk. Op anderhalf uur stappen en dat voor 10 seconden film. Het komt voor in de derde, the Path of Dead, vlak voordat Aragorn, Legolas  en Gimli de grot binnen gaan waar de dode ridders dwalen.

We slapen aan het natuurreservaat van de Pinackels.

10.12.12 :

’s Morgens ben ik als eerste wakker en ga ik naar de top van de Pinakcels. Gisteren zijn we er langsonder tussen gewandeld en nu zie ik ze vanboven. Dag goed begonnen.

Vandaag nog 2 locaties: Rivendell waar de elfen wonen, aan de rand van een ander reservaat tegen Upper Hutt en Isengard in een stadspark in Upper Hutt. We hebben geluk, want we zien een klein groepje dat de officiële Lord of the Rings-tour doet. Dankzij hen zien we waar het juist te doen is, want er staat hier niets aangeduid. We beseffen dat we beter een boekje kopen met alle locaties met foto’s en uitleg.

Na een stop in de boekenwinkel in Wellington, zoeken we een andere locatie op in een park in de hoofdstad. Het is de locatie van de Outer Shire, waar die bekande scene is uit de eerste film. Waar Frodo zegt “Get of the road” en ze zich verstoppen onder een boom met een Nazgul boven hen.

Wanneer we hier toekomen, komt de gids van de LOTR-tournaar ons gelopen. Blijkbaar had hij ons al gezien in Rivendell en Isengard. Enfin, onze van. We lijken wel LOTR-freaks… Zoals ik al zei, is het agentschap waar we onze campervan huurden bekend om de graffitis die erop staan: golven, Jimi Hendrix, Matrushkas,… Bij ons aan de ene kant orks en Aragorn, aan de ander Gandalf en Legolas.

We zijn blij dat we die gids zijn tegen gekomen, want hij helpt ons de juiste plaats te duiden. Hij gaat zelfs speciaal naar een plaats waar een scene is gefilmd die aleen in de lange versie van de film voorkomt. En hij helpt ons door ons juist in scene te zetten en zo foto’s van ons te nemen. Jawadde.

Op zijn aanraden bezoeken we nog de luchthaven, waar een 10meter hoog hoofd van Gollum is gemaakt, ter gelegenheid van de nieuwe Hobbit-film.

We slapen in Lower Hutt.

11.12.12:

Om 12h30 hebben we de Ferry naar het zuidereiland. We bezoeken nog het kleine bezoekerscentrum van de WETA-studio’s. Hier werden de speciale effecten, attributen etc. gemaakt voor de Lord of the Rings. En daarna voor o.a. Avatar, District 9, Kuifje, Prometeus,… We lijken nu wel nerds. De  WETA-cave, én het busje, én de locaties, én de filmen zien ’s avonds, én later naar Hobbiton. Maar das niet erg. In het zuideiland heeft Woempie-tours nog een paar brokken natuur gepland. Denk ik.