Moskou, wereldstad

7 oktober 2012 - Moskou, Rusland

Spijtig genoeg niks gezien van het landschap etc. tussen St.-Petersburg en Moskou, aangeizen we 's avonds laat in 't donker hebben gereden. En blijkbaar zal dat de volgende treinrit ook zo zijn; Echt spijtig, want da was nu net waarom we niet met het vliegtuig wouden gaan, soit

07.10.2012 :

We verblijven nu 2 nachten in het sjikste hotel van de reis: de Soviet. Het werd ontworpen in 1952 volgens de wensen van onze vriend Stalin. Bon sjik is mischien wa overdreven. De ene ochtend was er wel live harp en de tweede live piano en alles is in marmer met bell-boys en al, maar voor de rest... Er is hier niks gerenoveerd met de bedoeling de Sovjet-sfeer te bewaren, maar bijgevolg is het hier heel stofferig met oud behang en een afgeleefde badkamer.

We trekken de hele dag naar het Kremlin en het Rode plein. Spijtig genoeg kunnen we niet binnen in het graf van onze andere vriend, Lenin. Hij ligt normaal geopenbaard in een glazen kist, maar het mausoleum is gesloten. Ze zijn er nog een laag wax op aant smeren of zo zeker... De Tetris-kathedraal is heel mooi, speciaal ook van binnen, met muren die bijna even dik zijn, als de kamers breed.

Na een namiddag wandelen langs alle belangrijke gebouwen, gaan we naar de "Armoury", waar onder ander de grootste collectie Fabergé-eieren ter wereld staat. Enfin, er waren er 7 van de 10. De andere 32 zijn verspreid over de hele wereld. De collectie enorm overdreven versierde koetsen uit de 17e eeuw was ook spectaculair. De edele borden, potten en pannen minder.

07.10.2012 :

Moskou is een heel andere stad dan St.-Petersburg. Te vergelijken met Brussel en Antwerpen. Antwerpen(-centrum) en St.-Petersburg zijn toeristischer, mooier, meer posh mensen,... en de andere twee zijn vuiler, ruiger, echter. En ge voelt direct waar de echte macht van het land ligt hè. Haha,... ni in Antwerpen hè! Zelfs al komt Dewever van daar en Poetin uit St.Petersburg. Bon, kzen maar aant zeveren.Brussel is veel mooier geworden trouwen, en Antwerpen is ook zeer cosmopolitisch. Pakt Brugge en Charleroi anders. Lol. Zo'n vergelijingen lopen duidelijk altijd scheef. Maar het geeft wel mijn gevoel weer.