Sint-Petersburg, venetië van Rusland

4 oktober 2012 - Sint-Petersburg, Rusland

En voila zi. We zijn eindelijk vertrokken.

Na de lange voorbereiding voor den trouw en zo, is het dan zover.

03.10.2012 :

's Namiddags toegekomen en naar het stadium van Zenith willen gaan, voor de match tegen AC Milaan, maar te moe. In slaap gevallen om 20h00 bijna 14uur geslapen. 't Was precies nodig...

04.10.2012 :

De hele dag rondgetrokken te voet langs de belangrijkste bezienswaardigheden. Uitputtend door het gure weer, maar wel indrukwekkend mooi en groots allemaal. St.-Petersburg voelt heel Europees aan. De gebouwen lijken een mix van Italiaanse en Oost-europese steden, voor Renske doen ze eerder Scandinavisch aan. Logisch, want volgens onze Lonely Planet bestaat de stad pas sinds 1703 en was het de opdracht om een Europese sstad te bouwen. We zullen binnen enkele dagen het verschil waarschijnlijk zien met het "Russische" Moskou.

05.10.2012 :

's Middags meteen vertrokken met het openbaar vervoer naar Petrodvoret a.k.a. het "Petershof" buiten de stad. Een decadent paleis van de tsaren met een enorme tuin/park aan, dat uitmondt in de Finse zee. Ontelbaar veel fonteinen en mooi opgeblonken gouden beelden. 18e eeuwse bling bling. We zijn met de boot teruggekeerd op een zwarte, gure zee met dreigende wolken. Ik kan wel genieten van die zware sfeer. 's Avonds gaan eten in La Terassa.We hebben voor één keer niet aan ons budget gedacht en de avond gezien als ons honeymoon-diner. Lekker gegeten in een origineel decor, op het bovenste verdiep van een gebouw met zicht op de verlichte koepel van de St.-Isaacs kathedraal. Mooie open keuken, achter 12m glas, professionele bediening en fusion gerechten. Kon ni beter!

06.10.2012 :

Vandaag was het tijd voor cultuur : Hermitage museum. De dans van Matisse, Compositie met doodskop van Picasso, Struik van Van Gogh,... Nog wat door de stad gewandeld en klaar voor het vertrek naar Moskou! Straks de eerste van vele treinreis-kilometers.