Listvyanka, pre-winter aan het Baikal-meer

16 oktober 2012 - Listvyanka, Rusland

16.10.2012 :

Een uur rijden naar Listvyanka aan het Baikal-meer. In het hotel is geen elektriciteit  wegens werken, dus ook geen verwarming of warm eten. Misschien morgen ook geen ontbijt. Dé attractie hier is de grote sauna, qua oppervlakte bijna ons huis, maar die is vorige week afgebrand. Ge kunt de assen riekn vanop 20 meter afstand.

We leggen ons dicht tegen elkaar in bed en slapen de hele namiddag in de supergezellige houten chalet. We hebben de trein-lag nog altijd niet verteerd blijkbaar.

Na een wandeling naar de haven, waar we als hapje dé specialiteit van hier eten: Olum-vis, alleen in het Baikalmeer aanwezig.

We zien dat de elektriciteit overal aanspringt, dus snel eten en weer ons bed in.

Verloren dag? Ba nee. Gezellig samen geweest, lokale specialiteit gegeten en dasjteren hoort bij reizen hè.

17.10.2012 :

Hier is dus echt wel niks te doen. In de zomer is er het strand, het bos, kayak, duiken,.. In putje winter zijn er sneeuwscooters, handensleeën, ijsvissen,… Maar nu dus niks. Te koud voor het één, niet koud genoeg voor het ander.

Er komt nog eens bij dat de reisgidsen die we mee hebben zeggen dat het mooiste stuk van de hele trein-route tussen Irkutsk en Ulan-Ude is, omdat je dan het meer de hele tijd ziet. Maar dat doen we weer ’s nachts. Als we dat overdag zouden doen, hoefden we dus zelfs niet tot in dit gat te komen.

Toppunt: aan de andere kant van het meer is er een ski-gebied!! Stel u voor! We hadden nu 2 dagen kunnen snowboarden in Rusland en binnen een maand lof zo duiken in Vietnam.

Verloren dag? Ba nee, lezen en een fikse wandeling in de sneeuw gedaan met de koptelefoon. Een besneeuwd bos is voor metal zoals een stad vol graffittis is voor hiphop of een groot Barbie-huis met flikkerlichtjes en zeepbellenblazers voor house.

18.10.2012 :

Ik begin zen te worden. Door niet te veel te kunnen bewegen, moet ik wel rustig zijn. Alles is in slow motion aant gaan in mijn hoofd. Doet is deugd.

Vanavond trein naar Ulan-Ude, laatste stop in Rusland.

1. Denise.:
    18 oktober 2012
    Ondertussen weet je misschien al dat het ge net Vietnam is, Hanoi,waar wij jullie graag zouden zien. Volgens Chris een aangename stad waar hij een mooi hotel kent en niet veraf zou de mooiste baai ter wereld zijn.
    Echt spijtig van het snowboarden. Als er vannacht nu eens een hele reeks sauna's afbranden, dan kunnen jullie het meer wel zien. Jij wordt rustig,hoera,maar ik begin te zeveren. Bij velen in Halle ontevredenheid dat de stem van de kiezer niet telt. Hopelijk valt jullie volgende bestemming beter mee.@