Ulan-Bator, de Mongolen breiden uit

23 oktober 2012 - Ulaanbaatar, Mongolië

Bon, ni alle letters staan op het toetsenbord aangeduidt, tis qwerty en sommige tekens ontbreken gewoon. Ik doe mijn best.

23.10.2012 :

We komen om 6 s morgens aan in het donker. Het neemt ons bijna 2 uur stappen met onze zware rugzakken om een hotel te vinden.

Na de klassieke na-treinse recuperatieslaap gaan we op verkenning. Nu zijn we echt in Azie, geen blanke meer te zien. Het is zoals Nepal een koud Azie. Afin, bij elke tussenstop die we vanaf nu doen, is het enkele graden warmer. Tis 7graden of zo in plaats van 2 in Ulan-Ude en -2 in Irkutsk. Peking 15?

We bezoeken onder andere het winterpaleis van de laatste Khan. Het is ongeveer het enige oude gebouw dat de communisten hebben laten staan. De Mongolen zijn altijd nomadisch geweest, dus veel gebouwen waren er niet, maar de meeste waren tempels en kloosters, dus die moesten eraan geloven. Haha.. geloven...

Voor de rest zijn de autos van en klasse goedkoper dan in Rusland, is de stad minder goed onderhouden,... Het eten kost hier niks trouwens.

Maar het is een stad die er binnen 5 of 10jaar helemaal anders zal uitzien. Er zijn momenteel meer appartementsblokken of wolkenkrabbers in opbouw, dan dat er al staan. De bevolking gaat hier exploderen. En nu ziet we er al heel jong uit.

s Avonds een film in de cinema, int Engels gesproken. Zalig.

24.10.2012 :

Ik ben sinds mijn 16e of zo al aangetrokken tot Mongolie. Trekken in de groene heuvels met 3 keer meer paarden dan mensen... WAAW. Ma bon, tis bijna winter, theeft hier al gesneeuwd, het gras is bruin,... tZwal voor nen andere keer zijn. Na Boelekewis, als we in de zomer kunnen reizen.

Maar met wenen komen we nergens, dus zetten we weer een flinke stap in t Stad. Op een van de heuvels aan de rand staat een communistisch monument ter ere van de oorlogsslachtoffers. Een zicht op de berg vat alles samen: er liggen stenen hoopjes met gebedsvlaggen (het oude, traditionele Momgolie), ernaast het monument (het communistische verleden), tot vlak tegen de heuvel een immens bouwwerf (de toekomst), maar op de werf nomadententen waar de werkers in slapen.

Beneden aan de berg is er een groot Buddha-beeld, in de schaduw van de kantoorgebouwen in aanleg. Er stoppen hier veel trouwers en we zien eindelijk heel veel mensen in traditionele kledij. Tot nu maar enkele 80-plussers gespot met die mooie aziatische gewaden en grappige Mongolse botten.

s Avonds belonen we ons eigen voor het stappen, het budgetbeheer en het volhouden van het dieet met 2 grote borden Nachos Royal: met kaas, bolognaisesaus, pepers, salsa,... 2!

25.10.2012 :

Same same. Tempels bezoeken (Tibetaanse stijl allemaal, meeste gebouwd in de laatste 20jaar onafankelijkheid), stuksken eten, internet, stressen voor vliegtuig tickets (alleen bevestiging per sms, geen mail of reservatienummer gekregen), straks misschien filmke?

Veel groetjes!

1. Denise.:
    26 oktober 2012
    Is het verschil in uiterlijk tussen Aziaten en Europeanen daar al zo duidelijk? Voor mij hebben lijkt het Slavische van de Russen ook al wat op Aziatisch en bij Mongolen denk ik aan kleine ogen en veel rimpels. Ik verneem niets over Djengis Khan en ik dacht dat die zo belangrijk was. Gisteren las ik je blog al maar ik was verstrooid en dacht dat het die van Renske was. Schrok nogal dat zij sinds haar 16de zou gedroomd hebben van Mongolië en paarden,volgens mij bekeek zij hellende weiden alleen als skipistes,maar ik vond ook al dat haar schrijfstijl zo plots op de jouwe leek. Mijn vergissing dus vlug ingezien alhoewel die nachos dan weer echt Renske waren. Hoop op betere temperaturen voor jullie (hier deze week boven de 20 graden gebaseerd) en meer keuze in hotels. Schrik niet van de hoeveelheid Chinezen (je moet ze niet bedienen,) en succes in jullie studie van het postcommunistische tijdperk. Denise.,,