2 dagen vleestransport

21 november 2012 - Wuhan, China

20.11.12 :

Laatste keer wakker worden op de boot. Nu wordt het 2 dagen reizen volle gaas. Ik bedoel: onszelf zo snel mogelijk transporteren van punt A nar punt B. Van hier naar sub-tropisch Hongkong via de Belgische regen in Wuhan. In’t kort: met de boot tot de 3-klovendam, dan uurke bus naar naburige Yichang, 5 uur bus naar grootstad Wuhan, morgen 5uur HST-trein naar grensstad Shenzen, metro tot de grens en van daarmetro naar Hong Kong.

De 3-klovendam zien we niet, want das 18,5euro extra en we gingen die Charels van de boot niks meer geven. En we moeten echt op het budget letten.

Op de bus naar Yichang zien we mooiere landschappen dan op de cruise zelf. Logisch, want fier zijn we aan de andere kant van de dam, dus de kloven zijn 100 meter hoger. Sommige zijn heel stijl, vol groen en meestal mistig.

Met de bus naar Wuhan rijden we voor het eerst op de autosnelweg. Deze lijkt qua bouw stek op de onze en ook de huizen en het landschap zouden Belgisch kunnen zijn. Pas als we huizen voorbij rijden die dichter staan, valt het op dat ze toch maar gammel zijn. Zoals vaak in China: mooi van ver, maar van dichtbij vuil en slecht onderhouden. De WC’s zijn het toppunt. Zelfs in de betere restaurants of stations is het altijd een slagveld: pisgeur, roestige scharnieren, spuug en sigatretten op de grond, sloten kapot, deuren die eruit liggen,… Maar wel automatische kranen en handdroogblazers. Varkens.

In Wuhan regent het. We nemen een hotel vlak bij het busstation. Een “7 days inn”, zoals de Campanile bij ons: goedkoop, geen chi-chi, maar comfortabel en westerse badkamers. Het kost ons 2 uur stappen en dasjteren om onze treintickets te bestellen voor morgen.

Lekker Chinees eten en dikke dodo.

21.11.12 :

Het nieuwe HST-station is enorm. Alles hier in China trouwens. Het is maar één van de drie stations in Wuhan, maar de entree is groter dan in Zaventem.

De eerste kilometers rijden we door de mist,… en 5 uur aan 300km/u later nog altijd.  Raar weer. Grens oversteken in metrostation. En dan de slag in’t gezicht: Hong Kong. Indiërs, Afrikanen, blanken, Chinezen.Totale melting pot. Zot zot zot. Hiervoor doen we het. Liefde op het eerste gezicht.

1. Denise.:
    24 november 2012
    Ik kijk uit naar jullie verdere reacties op Hong Kong, want ik heb nog al gehoord dat deze stad wel speciaal is maar dan hadden ze het naar ik mij herinner vooral ever de enorme hoogte van wolkenkrabbers, de drukte, het moderne, de prijzen van electronica en de uitgebreide keuze eraan. Het samenleven van alle rassen door elkaar is voor vele mensen immers nog steeds geen pluspunt. Ik weet niet of de stad,of is het een staat ook een oudere cultuur te bieden heeft. Shoppen zal hier wel kunnen, maar ja, je hebt nog zo'n lang traject voor de boeg. Ik lees alles over Hong KONG wel in een volgend verhaal. Als de gebouwen zo hoog zijn zal Renske zich weer klein voelen (dit licht claustrofobische gevoel krijg ik dan toch.) Groetjes.